ОГЛЯД- найбільш відомих типологічних характеристик особистості.
Одні
з них у своїй основі мають властивості темпераменту, інші - поведінкові
характеристики людини.
Вони можуть бути пов'язані з їх інтелектом, темпераментом, здібностями, інтересами, соціальними відносинами, особливостями характеру. Тому, щоб зручніше було користуватися ними при описі особистості тієї чи іншої людини, найбільш загальні, близько розташовані один до одного якості зводяться воєдино якийсь один загальний для них фактор.
За допомогою аналізу значно спрощується опис великої кількості однорідних рис особистості цікавить нас суб'єкта, легше відшукуються зв'язку між властивостями його характеру і вчинками, точніше складається прогноз щодо його подальшої поведінки, в тому числі і в критичних, екстремальних ситуаціях. Такий опис властивостей особистості за допомогою аналізу, наприклад, мало місце при складанні словника термінів англійською мовою, які використовуються при описі особистості. З цією метою було проаналізовано близько 18000 слів, з яких відібрали приблизно 4500 слів, що позначають риси особистості, а також найбільш важливі стійкі характеристики поведінки людини, які були зведені в синонімічні групи.
Вони можуть бути пов'язані з їх інтелектом, темпераментом, здібностями, інтересами, соціальними відносинами, особливостями характеру. Тому, щоб зручніше було користуватися ними при описі особистості тієї чи іншої людини, найбільш загальні, близько розташовані один до одного якості зводяться воєдино якийсь один загальний для них фактор.
За допомогою аналізу значно спрощується опис великої кількості однорідних рис особистості цікавить нас суб'єкта, легше відшукуються зв'язку між властивостями його характеру і вчинками, точніше складається прогноз щодо його подальшої поведінки, в тому числі і в критичних, екстремальних ситуаціях. Такий опис властивостей особистості за допомогою аналізу, наприклад, мало місце при складанні словника термінів англійською мовою, які використовуються при описі особистості. З цією метою було проаналізовано близько 18000 слів, з яких відібрали приблизно 4500 слів, що позначають риси особистості, а також найбільш важливі стійкі характеристики поведінки людини, які були зведені в синонімічні групи.
В подальшому ця робота лягла в основу широко
застосовується до теперішнього часу створеного в 1946 р. Н. Б. Кеттеллом 16-факторного
особистісного опитувальника. Це список
різних особистісних ознак (наприклад, емоційна стійкість - нестійкість,
наполегливість - покірність, безпечність - заклопотаність і т. д.). Кожній
біполярної парі характеристик їм були дані розгорнуті визначення.У подальшому
вказане вище напрямок було дополнено введенням поняття тип особистості
(особистісний тип).
Тому приналежність людини до того чи іншого особистісного типу має відносний характер. У цих випадках говорять, що він «схожий» на даний тип особистості, знаходиться найближче до нього.Визначення типологічної приналежності людини має велике значення, особливо коли хочуть виділити найбільш головні, провідні властивості особистості і спрогнозувати його поведінку. Тим більше що типологія людини зберігається незалежно від змін в його житті.
Тому приналежність людини до того чи іншого особистісного типу має відносний характер. У цих випадках говорять, що він «схожий» на даний тип особистості, знаходиться найближче до нього.Визначення типологічної приналежності людини має велике значення, особливо коли хочуть виділити найбільш головні, провідні властивості особистості і спрогнозувати його поведінку. Тим більше що типологія людини зберігається незалежно від змін в його житті.
До однієї з найбільш ранніх відноситься відома типологія
давньо-грецького лікаря Гіппократа (IV ст. до н. е..), який ділив всіх людей за темпераментом
на наступні чотири типи: сангвініків, флегматиків, холериків і меланхоліків - в
залежності від поєднання основних, як йому уявлялося, рідин людського
організму. При всій своїй науковій неспроможності з точки зору сучасних
поглядів на роль крові, жовчі, різних гормональних виділень в життєдіяльності
організму, класифікація людей по цим чотирьом типам темпераменту досі нерідко
використовується.
Наступна спроба вивести психологічну типологію була зроблена на початку 20-х рр. нашого століття німецьким лікарем-психіатром, психологом Е. Кречмером (1888-1964), опублікувало в 1921 р. свій широко відомий праця «Будова тіла і характер», в якому проблема співвідношення душі і тіла», психічного і фізичного була центральною, Кречмер помітив, що серед психічнохворих частіше зустрічаються особи, які мають три постійно повторюваних головних будови тіла»: пикническое, астенічний і атлетична .У осіб, хворих на шизофренію, на думку Кречмера, частіше спостерігається астенічний (або лептосомное - буквально узкотелое) статура Вони худорляві, узкоплечі. У них порівняно із загальними розмірами тіла довга вузька пласкі груди, нерозвинена м'язова і жирова тканини з явним відставанням ваги від довжини тіла.
Серед інших відомих типологій особистості слід назвати класифікацію, запропоновану в 1923 р. швейцарським психологом і психиатром К. Р. Юнгом (1875-1961), делившим людей на інтровертів та екстравертів. У психології інтроверсія - екстраверсія розглядаються як способи адаптації людини до навколишнього світу. Якщо інтровертірованний тип особистості переважно орієнтується на власні переживання, свій внутрішній світ, то экстравертірованний тип - зовнішні обставини, оточуючі його об'єкти, його інтереси в значну мірою звернені всередину, до власних ідей, образів, данним його уявою, до свого внутрішнього духовного життя. Це - чутливий, зовні стриманий, мовчазний, байдужий або просто невпевнений в собі, часом необґрунтовано сором'язливий індивід.
Екстраверти, навпаки, орієнтований на зовнішнє оточення, на об'єктивний світ речей і явищ. Це діяльний, активний, прагматичный, товариська людина, легко вступає і підтримує міжособистісні контакти
Наступна спроба вивести психологічну типологію була зроблена на початку 20-х рр. нашого століття німецьким лікарем-психіатром, психологом Е. Кречмером (1888-1964), опублікувало в 1921 р. свій широко відомий праця «Будова тіла і характер», в якому проблема співвідношення душі і тіла», психічного і фізичного була центральною, Кречмер помітив, що серед психічнохворих частіше зустрічаються особи, які мають три постійно повторюваних головних будови тіла»: пикническое, астенічний і атлетична .У осіб, хворих на шизофренію, на думку Кречмера, частіше спостерігається астенічний (або лептосомное - буквально узкотелое) статура Вони худорляві, узкоплечі. У них порівняно із загальними розмірами тіла довга вузька пласкі груди, нерозвинена м'язова і жирова тканини з явним відставанням ваги від довжини тіла.
Серед інших відомих типологій особистості слід назвати класифікацію, запропоновану в 1923 р. швейцарським психологом і психиатром К. Р. Юнгом (1875-1961), делившим людей на інтровертів та екстравертів. У психології інтроверсія - екстраверсія розглядаються як способи адаптації людини до навколишнього світу. Якщо інтровертірованний тип особистості переважно орієнтується на власні переживання, свій внутрішній світ, то экстравертірованний тип - зовнішні обставини, оточуючі його об'єкти, його інтереси в значну мірою звернені всередину, до власних ідей, образів, данним його уявою, до свого внутрішнього духовного життя. Це - чутливий, зовні стриманий, мовчазний, байдужий або просто невпевнений в собі, часом необґрунтовано сором'язливий індивід.
Екстраверти, навпаки, орієнтований на зовнішнє оточення, на об'єктивний світ речей і явищ. Це діяльний, активний, прагматичный, товариська людина, легко вступає і підтримує міжособистісні контакти
Таке
узагальнене поділ людей на екстравертів і інтровертів увійшло у повсякденне
свідомість. Однак «чисті» інтровертірованние або экстравертірованние типи
зустрічаються набагато рідше, ніж змішані з переважанням тієї або іншої спрямованості.
Використовуючи класифікацію Юнга, детальніше розглянемо виділених їм восьми
особистісних типів.
Экстравертированний розумовий тип особистості. Особи, які належать до даного типу, свої рішення, вчинки ставлять у залежиш від своїх інтелектуальних висновків.
Экстравертированний емоційний тип особистості. Даний тип, на відміну від попереднього, найбільш поширений серед жінок У осіб цієї групи емоційна сфера домінує над мисленням яке по відношенню до почуттів відіграє допоміжну роль. Тому їх почуття відрізняються палкістю, зниженою раціоналістичністю, більшою мірою демонстративностью, ніж глибиною переживання.
Экстравертированный сенсорний тип особистості. Для осіб даної групи характерною рисою є орієнтація на отримання нових відчуттів, насолоди від життя в різних її проявах Экстравертированный інтуїтивний тип особистості. У осіб даного типу мислення та відчування поступаються інтуїтивному сприйняттю різних нових життєвих обставин. У них «тонке чуття до зародженням явищ. Часто ці люди надихають своїми ідеями інших, але самі ніколи не доводять їх до кінця. Під впливом «симптому нав'язливості» вони легко захоплюються, нерідко розкидаються у своїх починаннях і в силу цього непостійні. Серед них. як вважає Юнг, багато підприємців, політиків. Більш поширений такий тип особистості, на його думку, серед жінок.
Интровертірованний розумовий тип особистості у своїй поведінці, висловлюваних суджень ґрунтується на суб'єктивному факторі критичному підході до всіляких явищ, до поглиблення пізнання. Судження останнього здаються холодними, негнучкими, з відтінком зверхності над іншими, особливо над тими, хто не приймає їх, чого багатьма він не розуміється і відкидається, що в кінцевому результаті приводить людину интровертированного розумового типу до самоізоляції.
Интровертированный емоційний тип особистості. Люди даного типу в більшій частині мовчазні, важкодоступні, незрозумілі, меланхолійно. Мотиви їх вчинків нерідко приховані. У спілкуванні вони стримані, холодні, егоїстичні, індиферентні до байдужості до несчастию чи добробуту інших. Серед них можна зустріти людей, що відрізняються недовірливим честолюбством, злісної жорстокістю.
Интровертірованний сенсорний тип. Це ірраціональний тип особистості, оскільки визначальним у поведінці таких людей є не об'єктивне введення того, що відбувається, а суб'єктивні відчуття, в основі яких лежать спочатку сформовані, нерідко спотворені образи і представлення, які виникли в результаті «бессозна - тельний діяльності фантазії». Внаслідок цього сприймаються ними об'єкти часто недооцінюються, а відбуваються явища спотворюються . Внаслідок спотвореного сприйняття такий тип особистості з працею розуміється оточуючими. Він віддалений від них, оскільки знаходиться у владі своїх перекручених, суб'єктивних відчуттів, що виникли образів і фантазій.
Интровертірованний інтуїтивний тип, як і попередній, відноситься до ірраціонального типу особистості. Розвинена інтуїція ще більше віддаляє його мислення від того, що він бачить, а його самого від реальной дійсності, оточуючих його людей. Внаслідок цього такі люди виглядають мало пристосованими до життя.
Розроблена концепція типологію Юнга була позитивно сприйнята вченими .
Экстравертированний розумовий тип особистості. Особи, які належать до даного типу, свої рішення, вчинки ставлять у залежиш від своїх інтелектуальних висновків.
Экстравертированний емоційний тип особистості. Даний тип, на відміну від попереднього, найбільш поширений серед жінок У осіб цієї групи емоційна сфера домінує над мисленням яке по відношенню до почуттів відіграє допоміжну роль. Тому їх почуття відрізняються палкістю, зниженою раціоналістичністю, більшою мірою демонстративностью, ніж глибиною переживання.
Экстравертированный сенсорний тип особистості. Для осіб даної групи характерною рисою є орієнтація на отримання нових відчуттів, насолоди від життя в різних її проявах Экстравертированный інтуїтивний тип особистості. У осіб даного типу мислення та відчування поступаються інтуїтивному сприйняттю різних нових життєвих обставин. У них «тонке чуття до зародженням явищ. Часто ці люди надихають своїми ідеями інших, але самі ніколи не доводять їх до кінця. Під впливом «симптому нав'язливості» вони легко захоплюються, нерідко розкидаються у своїх починаннях і в силу цього непостійні. Серед них. як вважає Юнг, багато підприємців, політиків. Більш поширений такий тип особистості, на його думку, серед жінок.
Интровертірованний розумовий тип особистості у своїй поведінці, висловлюваних суджень ґрунтується на суб'єктивному факторі критичному підході до всіляких явищ, до поглиблення пізнання. Судження останнього здаються холодними, негнучкими, з відтінком зверхності над іншими, особливо над тими, хто не приймає їх, чого багатьма він не розуміється і відкидається, що в кінцевому результаті приводить людину интровертированного розумового типу до самоізоляції.
Интровертированный емоційний тип особистості. Люди даного типу в більшій частині мовчазні, важкодоступні, незрозумілі, меланхолійно. Мотиви їх вчинків нерідко приховані. У спілкуванні вони стримані, холодні, егоїстичні, індиферентні до байдужості до несчастию чи добробуту інших. Серед них можна зустріти людей, що відрізняються недовірливим честолюбством, злісної жорстокістю.
Интровертірованний сенсорний тип. Це ірраціональний тип особистості, оскільки визначальним у поведінці таких людей є не об'єктивне введення того, що відбувається, а суб'єктивні відчуття, в основі яких лежать спочатку сформовані, нерідко спотворені образи і представлення, які виникли в результаті «бессозна - тельний діяльності фантазії». Внаслідок цього сприймаються ними об'єкти часто недооцінюються, а відбуваються явища спотворюються . Внаслідок спотвореного сприйняття такий тип особистості з працею розуміється оточуючими. Він віддалений від них, оскільки знаходиться у владі своїх перекручених, суб'єктивних відчуттів, що виникли образів і фантазій.
Интровертірованний інтуїтивний тип, як і попередній, відноситься до ірраціонального типу особистості. Розвинена інтуїція ще більше віддаляє його мислення від того, що він бачить, а його самого від реальной дійсності, оточуючих його людей. Внаслідок цього такі люди виглядають мало пристосованими до життя.
Розроблена концепція типологію Юнга була позитивно сприйнята вченими .
Принцип передбачає необхідність індивідуального підходу
до кожної людини врахування його
здібностей, рівня попередньої підготовки, індивідуального темпу навчання тощо.
Тест «Самооценка комплекса неполноценности»
Первыми комплексы неполноценности описали и дали им определение
«отцы-основатели» психоанализа. Этим названием они обозначили эмоционально
окрашенные убеждения и жизненные принципы, проявляющиеся в импульсивных, не
поддающихся объяснению поступках, осложняющих нормальную жизнь, ограничивающих
возможности развития личности и мешающих испытывать чувство радости. Комплекс
неполноценности заставляет человека ощущать себя ниже других, он, например, может
стать причиной отказа от любой конкурентной борьбы: экзамены, профессиональные
конкурсы, бизнес и т. д. Этот комплекс порожден неуверенностью в своих достоинствах
или способностях. «Не буду даже пробовать, все равно проиграю!» — убеждают
себя жертвы этого комплекса.
Комплексы развиваются, как правило, у людей, которые по природе
своей или по воспитанию склонны быть суровыми судьями. Они выносят себе суровый
приговор («за малый рост», «толстые ноги» и т. д.), но также постоянно осуждают
и других. С точки зрения психологии, та или иная самооценка самым прямым
образом связана с вашим отношением к окружающему миру. Тот, кто любит этот мир,
любит и себя. А значит, если мы всегда критикуем других, то мы будем
безжалостны и к себе. Безжалостность войдет в привычку, а затем станет
комплексом. Такой человек практически не бывает доволен собой. Каждого что-то
грызет, у каждого свои комплексы. Мы все время сравниваем себя с кем-то, чтобы
убедиться, что и мы чего-то стоим.
А как обстоит дело с вами? Для этого ответьте на вопросы
теста.
Инструкция: Прочтите каждое утверждение, выберите тот
вариант ответа, который наиболее справедлив для вас, выпишите номер
утверждения и количество очков на выбранный вариант ответа (количество очков
указано рядом с вариантом ответа).
1. Люди меня не понимают
а) часто (0); б) редко (3)
в) такого не бывает (5)
2. Чувствую себя «не в своей тарелке»
а) редко (5); б) все зависит от ситуации
(3); в) очень часто (0)
3. Я оптимист а) да (5); б) только в исключительных
случаях (3); в) нет (0)
4 Радоваться чему попало, это:
а)глупость(0);б) помогает пережить трудные минуты (3);в) то,
чему стоит поучиться (5)
5. Я хотел бы иметь такие же способности, как
другие а) да (0); б) временами (3)
в) нет, я обладаю более высокими способностями (5)
6. У меня слишком много недостатков а) это
правда (0); б) это не мое мнение (3); в) неправда! (5)
7. Жизнь прекрасна! а) это действительно так
(5), б) это слишком общее утверждение (3); в) вовсе нет (0);
8. Я чувствую себя ненужным а) часто (0); б)
временами (3); в) редко(5)
9. Мои поступки окружающим непонятны а)
часто (0); б) иногда (3); в) редко(5)
10. Мне говорят, что я не оправдываю надежд
а) часто (0); б) иногда (3); в) очень редко
(5)
11. У меня масса достоинств
а)
да (5); б) все зависит от ситуации (3);
в) нет (0)
12. Я пессимист
а)
да(0); б) в исключительных случаях
(3); в) нет (5)
13. Как всякий думающий человек, я анализирую
свое поведение
а) часто (0); б)
иногда (3); в) редко (5)
14.Жизнь - грустная штука а) вообще, да (0); б)
утверждение слишком общее (3); в) это не так (5)
15. «Смех — это здоровье»
а) банальное утверждение (0);
б) об этом стоит помнить в трудных ситуациях (3);
в) вовсе нет (5);
16. Люди меня недооценивают
а) увы, это так (0); б) не придаю этому большого
значения (3); в) вовсе нет (5)
17. Я сужу о других слишком сурово
а) часто (0); б) иногда (3); в) редко (5)
18. После полосы неудач всегда приходит успех
а) верю в это, хотя и знаю, что это вера в чудеса (5); б) может и так, но
научного подтверждения этому нет (3); в) не верю в это, потому что это вера в
чудеса (0)
19. Я веду себя агрессивно
а)
часто (0);
б)
иногда (3); в)
редко (5)
20. Бываю одинок а) очень редко(5); б) иногда
(3); в) слишком часто (0)
21. Люди недоброжелательны а) большинство (0);
б) некоторые (3); в) вовсе нет (5)
22. Не верю, что можно достичь того, что очень
хочешь а) потому что не знаю того, кому это удалось (0); б)
иногда это удается (3); в) это не так, я верю (5)
23. Требования, которые передо мной поставила
жизнь, превышали мои возможности
а) часто (0); б) иногда (3);
в) редко (5)
24. Наверно, каждый человек недоволен своей
внешностью
а) я думаю, да (0);
б)
наверное, иногда (3);
в)
я так не думаю (5)
25. Когда я что-то делаю или говорю, бывает,
меня не понимают
а) часто (0);
б)
иногда (3); в)
очень редко (5)
26. Я люблю людей а) да (5);
б) утверждение слишком общее (3); в) нет (0)
27. Случается, я сомневаюсь в своих
способностях
а) часто (0);
б)
иногда (3); в)
редко (5)
28. Я доволен собой а) часто (5)
б) иногда (3)
в) редко (0)
29. Считаю, что следует к себе быть более
критичным, чем к другим людям
а) да (0)
б)
не знаю (3) в) нет (5)
30. Верю, что мне хватит сил реализовать свои
жизненные планы
а) да (5)
б) по-разному
бывает (3)
в)
нет (0)
Оценка результатов
Внимание: если вы не набрали одинаковое количество
очков (например, 0 и 0,3 и 3,5 и 5) в следующих парах:
3 и 18, 9 и 25,12 и 22 — то общий результат теста можно
считать случайным, недостоверным.
0-40 очков — к сожалению, вы закомплексованы. Себя
оцениваете негативно, «зациклились» на своих слабостях, недостатках, ошибках.
Постоянно боретесь с собой, и это только усугубляет и ваши комплексы, и
саму ситуацию, еще более осложняет ваши отношения с людьми. Попробуйте думать о
себе иначе: сконцентрируйтесь на том, что есть в вас сильного, теплого,
хорошего и радостного. Увидите, что очень скоро изменится ваше отношение к
себе и к окружающему миру.
41-80 очков. У вас есть все возможности самому
прекрасно справиться со своими комплексами. В общем-то, они не очень мешают
вам жить. Временами вы боитесь анализировать себя, свои поступки. Запомните:
прятать голову в песок — дело совершенно бесперспективное, до добра не доведет
и может только на время разрядить обстановку. От себя не убежишь, смелее!
81-130 очков — вы не лишены комплексов, как и всякий
нормальный человек, но прекрасно справляетесь со своими проблемами. Объективно
оцениваете свое поведение и поступки людей. Свою судьбу держите в своих
руках. В компаниях чувствуете себя легко и свободно, и люди чувствуют себя так
же легко в вашем обществе. Совет: так держать!
131-150 очков — вы думаете, что у вас вообще нет
комплексов. Не обманывайте себя, такого просто не бывает. Придуманный вами мир
и собственный образ — далеки от реальности. Самообман и завышенная самооценка
небезопасны. Попробуйте посмотреть на себя со стороны. Комплексы ведь для
того, чтобы с ними справляться или... чтобы их полюбить. Вас хватит и на то, и
на другое. В противном случае, ваш комплекс самовлюбленности перерастет в
зазнайство, высокомерие, вызовет неприязнь к вам окружающим людей, существенно
испортит вашу жизнь.
Тест «Определение темперамента» по методике Г. Айзенка
Инструкция: Вам предлагается 57 вопросов. На
каждый вопрос отвечайте только «да» или «нет». Не тратьте время на обсуждение
вопросов, здесь не может быть хороших или плохих ответов, так как это не испытание
умственных способностей.
Вопросы
1. Часто ли вы испытываете тягу к новым впечатлениям, к
тому,чтобы отвлечься, испытать сильные ощущения? ' 2. Часто ли вы
чувствуете, что нуждаетесь в друзьях, которые могут вас понять, ободрить,
посочувствовать?
3. Считаете ли вы себя беззаботным человеком?
4. Очень ли трудно вам отказаться от своих намерений?
5. Обдумываете ли вы свои дела не спеша и
предпочитаете ли подождать, прежде чем действовать?
6. Всегда ли вы сдерживаете свои обещания, даже если
вам это невыгодно? 7. Часто ли у вас бывают спады и подъемы настроения?
8. Быстро ли вы обычно действуете и говорите?
9. Возникало ли у вас когда-нибудь чувство, что вы
несчастны, хотя никакой серьезной причины для этого не было?
10. Верно ли, что «на спор» вы способны решиться на
все?
11. Смущаетесь ли вы, когда хотите познакомиться с
человеком противоположного пола, который вам симпатичен?
12. Бывает ли когда-нибудь, что, разозлившись, вы
выходите из себя?
13. Часто ли бывает, что вы действуете необдуманно,
под влиянием момента?
14. Часто ли вас беспокоит мысль о том, что вам не
следовало что-либо делать или говорить?
15. Предпочитаете ли вы чтение книг встречам с людьми?
16. Верно ли, что вас легко задеть?
17. Любите ли вы часто бывать в компании?
18. Бывают ли у вас такие мысли, которыми вам бы не
хотелось делиться с другими?
19. Верно ли, что иногда вы настолько полны энергии,
что все горит в руках, а иногда чувствуете усталость?
20. Стараетесь ли вы ограничивать круг своих знакомств
небольшим числом самых близких друзей?
21. Много ли вы мечтаете?
22. Когда на вас кричат, отвечаете ли вы тем же?
23. Считаете ли вы все свои привычки хорошими?
24. Часто ли у вас появляется чувство, что вы в чем-то
виноваты?
25. Способны ли вы иногда дать волю своим чувствам и
беззаботно развлекаться в веселой компании?
26. Можно ли сказать, что нервы у вас часто бывают
натянуты до предела?
27. Слывете ли вы за человека живого и веселого?
28. После того как дело сделано, часто ли вы мысленно
возвращаетесь к нему и думаете, что смогли бы сделать лучше?
29. Чувствуете ли вы себя неспокойно, находясь в
большой компании?
30. Бывает ли, что вы передаете слухи?
31. Бывает ли, что вам не спится из-за того, что в
голову лезут разные мысли?
32. Если вы хотите что-то узнать, вы предпочитаете
найти это в книге или спросить у людей?
33. Бывает ли у вас сильное сердцебиение?
34. Нравится ли вам работа, требующая
сосредоточенности?
35. Бывают ли у вас приступы дрожи?
36. Всегда ли вы говорите правду?
37. Бывает ли вам неприятно находиться в компании, где
подшучивают друг над другом?
38. Раздражительны ли вы?
39. Нравится ли вам работа, требующая быстродействия?
40. Верно ли, что вам часто не дают покоя мысли о
разных неприятностях и ужасах, которые могли бы произойти, хотя все кончилось
благополучно?
41. Верно ли, что вы неторопливы в движениях и
несколько медлительны?
42. Опаздывали ли вы когда-нибудь на работу или на
встречу с кем-либо?
43. Часто ли вам снятся кошмары?
44. Верно ли, что вы так любите поговорить, что не
упускаете любого случая побеседовать с новым человеком?
45. Беспокоят ли вас какие-нибудь боли?
46. Огорчились бы вы, если бы долго не могли видеться
с друзьями?
47. Вы нервный человек?
48. Есть ли среди ваших знакомых те, которые вам явно
не нравятся?
49. Вы уверенный в себе человек?
50. Легко ли вас задевает критика ваших недостатков
или вашей работы?
51. Трудно ли вам получить настоящее удовольствие от
мероприятий, в которых участвует много народу?
52. Беспокоит ли вас чувство, что вы чем-то хуже
других?
53. Сумели бы вы внести оживление в скучную компанию?
54. Бывает ли, что вы говорите о вещах, в которых
совсем не разбираетесь?
55. Беспокоитесь ли вы о своем здоровье?
56. Любите ли вы подшутить над другими?
57. Страдаете ли вы бессонницей?
Обработка результатов
Эмоциональная устойчивость
Экстраверсия — находится сумма ответов «да» в
вопросах: 1, 3, 8, 10,13,17,22, 25, 27,39,44,46,49,53, 56 и ответов «нет» в
вопросах: 5, 15,20,29,32,34,37,41,51.
Если сумма баллов находится в пределах от 0 до 10, то вы
интроверт, замкнуты в рамках собственного внутреннего мира.
Если 15-24, то вы экстраверт, общительны, обращены к внешнему
миру.
Если 11-14, то вы амбиверт, общаетесь, когда вам это нужно.
Невротизм — находится количество ответов «да» в
вопросах: 2, 4, 7, 9, 11, 14,16, 19, 21, 23, 26, 28, 31, 33, 35, 38, 40, 43,
45, 47, 50, 52, 55, 57.
Если количество ответов «да» находится в пределах от 0 до
10, то — эмоциональная устойчивость.
Если 11-16, то — эмоциональная впечатлительность. Если
17-22, то появляются отдельные признаки расшатанности нервной системы.
Если 23-24, то — невротизм, граничащий с патологией,
возможен срыв, невроз.
Ложь — находится сумма баллов ответов «да» в
вопросах: 6,24,36 и ответов «нет» в вопросах: 12, 18, 30,42, 48, 54.
Если набранное количество баллов 0-3 — норма человеческой
лжи, ответам можно доверять.
Если 4-5, то сомнительно.
Если 6-9, то ответы недостоверны.
Если ответам можно доверять, по полученным данным строится
график.
Сангвиник-экстраверт: стабильная личность, социален,
направлен к внешнему миру, общителен, порой болтлив, беззаботный, веселый,
любит лидерство, много друзей, жизнерадостен.
Холерик-экстраверт: нестабильная личность, необидчив,
возбужден, несдержан, агрессивен, импульсивен, оптимистичен, активен, но
работоспособность и настроение нестабильны, цикличны. В ситуации стресса —
склонность к истерико-психопатическим реакциям.
Флегматик-интроверт: стабильная личность, медлителен,
спокоен, пассивен, невозмутим, осторожен, задумчив, мирный, сдержанный,
надежный, спокойный в отношениях, способен выдержать длительные невзгоды без
срывов здоровья и настроения.
Меланхолик-интроверт: нестабильная личность,
тревожен, пессимистичен, внешне сдержан, но в душе очень эмоционален, чувствителен,
расстраивается и переживает, склонен к тревоге, депрессиям, грусти; в
напряженных ситуациях возможен срыв или ухудшение деятельности («стресс
кролика»).
Тест «Самооцінка характеру за методикою Р. Кэттела»
Призначення тесту. Виявити окремі риси характеру особистості.
Даний тест є модифікованим спрощеним варіантом 16-факторного опитувальника, розробленого американським психологом Раймондом Бернаром Кэттелом і призначеного для виявлення узагальнених початкових рис особистості - факторів, що входять у її структуру і є причинами виступаючих на поверхню реакцій людини.
Він більш простий в обробці та інтерпретації, хоча не дає такого уявлення про особистості, як класичний варіант (16 РЕ).
Інструкція. Вам пропонується вибрати один з варіантів відповіді на кожне питання («а», «б», «в»).
Читаючи запитання, довго над ними не замислюйтесь, намагайтеся уявити всю ситуацію в цілому і оцінити, наскільки вона для вас типова.
У всіх питаннях відповідь «б» відповідає випадками, в яких ви не можете чітко відповісти, або ж коли обидва протилежних варіанти однаково прийнятні для вас. Намагайтеся, однак, не зловживати такими відповідями.
Пам'ятайте, що немає «неправильних» або «правильних» відповідей - кожна людина має право на власну думку.
1. Я цілком міг жити один, далеко від людей: а) так; б) іноді; в) ні.
2.Іноді я погано себе почуваю без особливої причини: а) так; б) не знаю; в) ні.
3. Читаючи про яку-небудь подію, я цікавлюся всіма подробицями:
а) так; б) іноді; в) рідко.
4. Коли друзі жартують наді мною, я зазвичай сміюся разом з ними і зовсім не ображаюся: а) вірно; б) не знаю; в) невірно.
5. Те, що в деякій мірі відволікає мою увагу:
а) дратує мене; б) щось середнє; в) не турбує мене абсолютно.
6. Мені подобається друг:
а) інтереси якого мають діловий і практичний характер; б) не знаю;
в) який відрізняється глибоко продуманими поглядами на життя.
7. На підприємстві мені було цікавіше:
а) працювати з машинами і механізмами і брати участь в основному виробництві; б) важко сказати;
в) розмовляти з людьми, займатися громадською роботою.
8. У мене завжди вистачає енергії, коли мені це необхідно:
а) так; б) важко сказати; в) ні.
9. Я швидше розкрив би свої потаємні думки:
а) моїм хорошим друзям; б) не знаю; в) у своєму щоденнику.
Призначення тесту. Виявити окремі риси характеру особистості.
Даний тест є модифікованим спрощеним варіантом 16-факторного опитувальника, розробленого американським психологом Раймондом Бернаром Кэттелом і призначеного для виявлення узагальнених початкових рис особистості - факторів, що входять у її структуру і є причинами виступаючих на поверхню реакцій людини.
Він більш простий в обробці та інтерпретації, хоча не дає такого уявлення про особистості, як класичний варіант (16 РЕ).
Інструкція. Вам пропонується вибрати один з варіантів відповіді на кожне питання («а», «б», «в»).
Читаючи запитання, довго над ними не замислюйтесь, намагайтеся уявити всю ситуацію в цілому і оцінити, наскільки вона для вас типова.
У всіх питаннях відповідь «б» відповідає випадками, в яких ви не можете чітко відповісти, або ж коли обидва протилежних варіанти однаково прийнятні для вас. Намагайтеся, однак, не зловживати такими відповідями.
Пам'ятайте, що немає «неправильних» або «правильних» відповідей - кожна людина має право на власну думку.
1. Я цілком міг жити один, далеко від людей: а) так; б) іноді; в) ні.
2.Іноді я погано себе почуваю без особливої причини: а) так; б) не знаю; в) ні.
3. Читаючи про яку-небудь подію, я цікавлюся всіма подробицями:
а) так; б) іноді; в) рідко.
4. Коли друзі жартують наді мною, я зазвичай сміюся разом з ними і зовсім не ображаюся: а) вірно; б) не знаю; в) невірно.
5. Те, що в деякій мірі відволікає мою увагу:
а) дратує мене; б) щось середнє; в) не турбує мене абсолютно.
6. Мені подобається друг:
а) інтереси якого мають діловий і практичний характер; б) не знаю;
в) який відрізняється глибоко продуманими поглядами на життя.
7. На підприємстві мені було цікавіше:
а) працювати з машинами і механізмами і брати участь в основному виробництві; б) важко сказати;
в) розмовляти з людьми, займатися громадською роботою.
8. У мене завжди вистачає енергії, коли мені це необхідно:
а) так; б) важко сказати; в) ні.
9. Я швидше розкрив би свої потаємні думки:
а) моїм хорошим друзям; б) не знаю; в) у своєму щоденнику.
10. Я можу спокійно слухати, як інші люди висловлюють
ідеї, протилежні тим, в які я твердо вірю:
а) вірно; б) важко відповісти; в) невірно.
11. Я настільки обережний і практичний, що зі мною трапляється менше несподіванок, ніж з іншими людьми:
а) так; б) важко сказати; в) ні.
12. Я думаю, що кажу неправду рідше, ніж більшість людей:
а) вірно; б) важко відповісти; в) невірно.
13. Я вважав за краще б швидше працювати:
а) в установі, де мені довелося б керувати людьми і бути серед них;
б) важко відповісти; в)архітектором.
14. Те, що я роблю, у мене не виходить:
а) рідко; б) щось середнє; в) часто.
15. Навіть якщо мені кажуть, що мої ідеї нездійсненні, це мене не зупиняє:
а) вірно; б) не знаю; в) невірно.
16. Я намагаюся сміятися над жартами не так голосно, як це робить більшість людей: а) вірно; б) не знаю; в) невірно.
17. Зусилля, витрачені на складання планів:
а) ніколи не зайві; б) важко сказати; в) не коштують цього.
18. Мені більше подобається працювати з людьми вишуканими, витонченими, ніж з людьми відвертими і прямолінійними: а) так; б) не знаю; в) ні.
19. Мені приємно зробити людині послугу, погодившись призначити зустріч з нею на час, зручний для нього, навіть якщо це трохи незручно для мене:
а) так; б) іноді; в) ні.
20. Коли лягаю спати, я:
а) засинаю швидко; б) щось середнє; в) засинаю з працею.
21. Працюючи в магазині, я хотів би:
а) оформляти вітрини; б) не знаю; в) бути касиром.
22. Я віддаю перевагу:
а) питання, що стосуються мене, вирішувати сам; б) важко відповісти; в) раджуся зі своїми друзями.
23. Акуратні, вимогливі люди не уживаються зі мною: а) вірно; б) іноді; в) невірно.
24. Якщо люди про мене погано думають, то я не намагаюся їх переконати, а продовжую поступати по-своєму: а) так; б) важко сказати; в) ні.
а) вірно; б) важко відповісти; в) невірно.
11. Я настільки обережний і практичний, що зі мною трапляється менше несподіванок, ніж з іншими людьми:
а) так; б) важко сказати; в) ні.
12. Я думаю, що кажу неправду рідше, ніж більшість людей:
а) вірно; б) важко відповісти; в) невірно.
13. Я вважав за краще б швидше працювати:
а) в установі, де мені довелося б керувати людьми і бути серед них;
б) важко відповісти; в)архітектором.
14. Те, що я роблю, у мене не виходить:
а) рідко; б) щось середнє; в) часто.
15. Навіть якщо мені кажуть, що мої ідеї нездійсненні, це мене не зупиняє:
а) вірно; б) не знаю; в) невірно.
16. Я намагаюся сміятися над жартами не так голосно, як це робить більшість людей: а) вірно; б) не знаю; в) невірно.
17. Зусилля, витрачені на складання планів:
а) ніколи не зайві; б) важко сказати; в) не коштують цього.
18. Мені більше подобається працювати з людьми вишуканими, витонченими, ніж з людьми відвертими і прямолінійними: а) так; б) не знаю; в) ні.
19. Мені приємно зробити людині послугу, погодившись призначити зустріч з нею на час, зручний для нього, навіть якщо це трохи незручно для мене:
а) так; б) іноді; в) ні.
20. Коли лягаю спати, я:
а) засинаю швидко; б) щось середнє; в) засинаю з працею.
21. Працюючи в магазині, я хотів би:
а) оформляти вітрини; б) не знаю; в) бути касиром.
22. Я віддаю перевагу:
а) питання, що стосуються мене, вирішувати сам; б) важко відповісти; в) раджуся зі своїми друзями.
23. Акуратні, вимогливі люди не уживаються зі мною: а) вірно; б) іноді; в) невірно.
24. Якщо люди про мене погано думають, то я не намагаюся їх переконати, а продовжую поступати по-своєму: а) так; б) важко сказати; в) ні.
25. Буває, що я весь ранок не хочу ні з ким
розмовляти: а) часто; б) іноді; в) ніколи.
26. Мені буває нудно: а) часто; б) іноді; в) ніколи.
27. Я думаю, що навіть самі драматичні події через рік вже не залишають в моїй душі ніяких слідів: а) так; б) важко сказати; в) невірно.
28. Я думаю, що цікавіше бути:
а) ботаніком і працювати з рослинами; б)не знаю; в) страховим агентом.
29. Коли питання, яке треба вирішити, дуже важкий і вимагає від мене багато зусиль, я стараюся: а) зайнятися іншим питанням; б) важко відповісти; в) ще раз спробую вирішити це питання.
30. Вночі мені сняться фантастичні або безглузді сни: а) так; б) іноді; в) ні.
Даний тест не може дати уявлення про ваш характер і не претендує на абсолютну достовірність.
Проте він дозволяє дізнатися деякі риси: товариськість, емоційну стійкість, сумлінність, дисциплінованість.
Обробка даних
Відповідь «б» завжди оцінюється в 1 бал.
З 1-го по 7-й і з 23-го по 30-й питання:
«а» - приносить 0 балів; «в» - 2 бали.
З 8-го по 22-й питання:
«а» - 2 бали; «в» - 0 балів.
Ключ до тесту і оцінка результатів.
26. Мені буває нудно: а) часто; б) іноді; в) ніколи.
27. Я думаю, що навіть самі драматичні події через рік вже не залишають в моїй душі ніяких слідів: а) так; б) важко сказати; в) невірно.
28. Я думаю, що цікавіше бути:
а) ботаніком і працювати з рослинами; б)не знаю; в) страховим агентом.
29. Коли питання, яке треба вирішити, дуже важкий і вимагає від мене багато зусиль, я стараюся: а) зайнятися іншим питанням; б) важко відповісти; в) ще раз спробую вирішити це питання.
30. Вночі мені сняться фантастичні або безглузді сни: а) так; б) іноді; в) ні.
Даний тест не може дати уявлення про ваш характер і не претендує на абсолютну достовірність.
Проте він дозволяє дізнатися деякі риси: товариськість, емоційну стійкість, сумлінність, дисциплінованість.
Обробка даних
Відповідь «б» завжди оцінюється в 1 бал.
З 1-го по 7-й і з 23-го по 30-й питання:
«а» - приносить 0 балів; «в» - 2 бали.
З 8-го по 22-й питання:
«а» - 2 бали; «в» - 0 балів.
Ключ до тесту і оцінка результатів.
1. Сума балів, отриманих при відповідях на запитання
1, 7, 9, 13, 19, 25 говорить про вашу товариськості або замкнутості.
Якщо сума балів не перевищить 8, то ви, швидше за все, не дуже потребуєте в суспільстві інших і за вдачею, як кажуть, не контактні. Цілком можливо, що ви скептично ставитеся до знайомих і досить суворо судіть інших. А це, як відомо, обмежує коло близьких друзів, з якими легко бути відвертим.
Якщо ж сума балів вище 8, то ви товариські і добродушні, відкриті і сердечны. Вам властиві природність і невимушеність у поведінці, уважність і мягкосердечность по відношенню до людей. Ви не боїтеся критики. Вибираючи спеціаль-ність, на це слід звернути увагу, що вам можна рекомендувати професію типу «людина - людина», вимагає постійного спілкування з людьми, колективних дій.
2. Сума балів, отримана при відповідях на питання 2,5,8,14,20, 26, говорить про вашу емоційної стійкості або нестійкості.
Якщо сума менша ніж 7, ви, швидше за все, схильні до почуттів і схильні до швидкої зміни настрою. Високі оцінки властиві людям витриманим, спокійним, чий погляд на речі більш реалістичний.
Якщо сума балів не перевищить 8, то ви, швидше за все, не дуже потребуєте в суспільстві інших і за вдачею, як кажуть, не контактні. Цілком можливо, що ви скептично ставитеся до знайомих і досить суворо судіть інших. А це, як відомо, обмежує коло близьких друзів, з якими легко бути відвертим.
Якщо ж сума балів вище 8, то ви товариські і добродушні, відкриті і сердечны. Вам властиві природність і невимушеність у поведінці, уважність і мягкосердечность по відношенню до людей. Ви не боїтеся критики. Вибираючи спеціаль-ність, на це слід звернути увагу, що вам можна рекомендувати професію типу «людина - людина», вимагає постійного спілкування з людьми, колективних дій.
2. Сума балів, отримана при відповідях на питання 2,5,8,14,20, 26, говорить про вашу емоційної стійкості або нестійкості.
Якщо сума менша ніж 7, ви, швидше за все, схильні до почуттів і схильні до швидкої зміни настрою. Високі оцінки властиві людям витриманим, спокійним, чий погляд на речі більш реалістичний.
3. Якщо сума, отримана при відповідях на питання З,
6,15,18, 21,27, менше 7, ви людина практична і сумлінний, легко підкоряєтеся
загальноприйнятим нормам, правилам поведінки. Хоча, бути може, вам властива
деяка обмеженість, «заземленность», зайва уважність до дрібниць.
При високих оцінках - у вас багата уява і, як наслідок, високий творчий потенціал. Намагайтеся все ж не «літати у хмарах». Це часто призводить до життєвих невдач.
4. Якщо сума балів при відповідях на питання 4,10,16, 22, 24 і 28 перевищує 5, вам, ймовірно, властиві розважливість і обачність. Ви досить проникливі, вмієте розумно і «без сентиментів» оцінювати події і оточуючих людей.
При низьких оцінках, цілком можливо, вам властиві прямолінійність, природність і безпосередність в поведінці.
1. При сумі відповідей на запитання 11, 12, 17, 23, 29 і 30 менше 6, у вас, схоже, не завжди добре йдуть справи з самоконтролем і з дисципліною. Зазвичай таким людям, як кажуть психологи, притаманна внутрішня конфліктність.
При оцінці вище 6 балів ви, напевно, цілеспрямована людина, добре контролювати свої емоції і поведінку, для вас не представляє особливої праці дотримуватися загальноприйнятих правил.
При високих оцінках - у вас багата уява і, як наслідок, високий творчий потенціал. Намагайтеся все ж не «літати у хмарах». Це часто призводить до життєвих невдач.
4. Якщо сума балів при відповідях на питання 4,10,16, 22, 24 і 28 перевищує 5, вам, ймовірно, властиві розважливість і обачність. Ви досить проникливі, вмієте розумно і «без сентиментів» оцінювати події і оточуючих людей.
При низьких оцінках, цілком можливо, вам властиві прямолінійність, природність і безпосередність в поведінці.
1. При сумі відповідей на запитання 11, 12, 17, 23, 29 і 30 менше 6, у вас, схоже, не завжди добре йдуть справи з самоконтролем і з дисципліною. Зазвичай таким людям, як кажуть психологи, притаманна внутрішня конфліктність.
При оцінці вище 6 балів ви, напевно, цілеспрямована людина, добре контролювати свої емоції і поведінку, для вас не представляє особливої праці дотримуватися загальноприйнятих правил.
Список літератури
- Аверин В.А. Психология детей и подростков. - СПб., 1998. – 379 с.
- Анцупов А.Я, Малышев А.А. Введение в конфликтологию: Как предупредить и разрешить межличностные конфликты: Уч. пособие. – К: МАУП, 1996 -104 с.
- Коломінський Н., Бондарчук О. Стиль поведінки в конфліктній ситуації: діагностування та шляхи оптимізації. // Освіта і Управління. №1, 1998. - С.91-96.
- Кулагина И.Ю., Колюцкий В.Н. Возрастная психология: Полный жизненный цикл развития человека. – М., 2001. – 464 с.
- Леонтьев А.А. Психология общения: Пособие для дополнительного образования. М.: Смысл, 1977.-365с.
- Немов Р.С. Психология Кн. 2 Педагогическая психология.- М: Владос, 1998-622с.
- Обухова Л.Ф. Возрастная психология. – М., 2000. – 448 с.
- Прикладная конфликтология: Хрестоматия / Сост. К.В. Сельченок.- Мн.: Харнвест, 1999.-624с.
- Психология подростка. Полное руководство. / Под редакцией А.А. Реана – СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. - 432с. (серия «Психологическая энциклопедия»).
- Психология человека от рождения до смерти. – СПб: прайм-ЕВРОЗНАК, 2002. – 656 с. (серия «Психологическая энциклопедия»).
- Райгородский Д.Я. Психология и психоанализ характера. Хрестоматия по психологии и типологии характеров. Самара: БАХРАХ, 1998 - С.640.
- Шейнов В.П. Конфликты в нашей жизни и их разрешение. Мн.: Амалфея, 1997.- 288с.
Комментариев нет:
Отправить комментарий